Computerspellen worden al langere tijd ingezet om bewegen te stimuleren. De SilverFit beweegoefeningen zijn speciaal ontwikkeld voor de geriatrie. 

Uitgangspunten voor de ontwikkeling van een oefening

  • De cliënt hoeft bij de uitvoering van de oefening niets vast te houden. Hierdoor hoeft de cliënt zich alleen maar te focussen op het scherm. 
  • Gebruiksvriendelijke interface
  • Per oefening kun je de instellingen aanpassen aan het fysieke en cognitieve niveau van de cliënt. Iedereen kan meedoen. 
  • Eenvoudige visuele weergave.
  • Positieve continue feedback (zowel visueel als auditief).
  • De thema’s van de oefeningen in spelvorm zijn afgestemd op de interesses van (kwetsbare) ouderen.

Aan de slag!

De SilverFit oefeningen worden ontwikkeld op basis van de KNGF richtlijnen en/of de klinische praktijk.

  1. We starten met een heleboel ideeën. Bij het maken van een nieuw spel starten we in de praktijk: we observeren wat er precies gebeurt en kijken hoe daar een spel aan gekoppeld zou kunnen worden. Het thema van het spel wordt in gesprekken met de uiteindelijke spelers bepaald.
  2. We ontwikkelen enkele van deze ideeën tot een prototype. Een team van programmeurs en grafici werkt dit uit tot een eerste versie.
  3. Deze prototypes testen we en verbeteren we, testen we en verbeteren we…Op basis van alle feedback die therapeuten en cliënten ons geven en op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, verbeteren we de spellen en voegen we opties en instellingen toe.
  4. Totdat alleen de beste ideeën overblijven en de cliënten steeds weer genieten van de oefening.

Software-updates

De software van de SilverFit systemen wordt door ons team voortdurend verbeterd op basis van de wensen en ideeën van onze klanten. Software-updates zijn opgenomen in een serviceovereenkomst. Klanten met een serviceovereenkomst ontvangen software-updates automatisch wanneer deze verschijnen.

Update training

Bij iedere software update bieden wij indien gewenst een training aan om de nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten van het systeem uit te leggen en eventuele vragen over de werking te beantwoorden.

Uitkomstparameters 

Vanuit de praktijk wordt gevraagd naar uitkomstparameters voor het betrouwbaar bepalen van functieverbetering. In 2014 zijn we begonnen om uitkomstparameters in kaart te brengen in samenwerking met het lectoraat Innovatieve Beweegstimulering en Sport. Een eerder onderzoek liet zien dat de score van een balansspel op de SilverFit 3D (‘De mol’) een valide beeld geeft van de vaardigheden van de cliënt (De Deugd et al., 2010). Toch zijn we benieuwd of we de progressie van de cliënt ook via (internationaal) veelgebruikte uitkomstparameters kunnen laten zien. Een student bewegingstechnologie heeft voor hetzelfde balansspel een start gemaakt en een set parameters gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en klinische praktijk verzameld en uitgewerkt (Braams, 2014). De set parameters is toegevoegd aan het spel. We werken aan het toevoegen van specifieke uitkomstparameters aan meer oefeningen.

CE markering medisch hulpmiddel

De software van de SilverFit 3D, de SilverFit Mile, de SilverFit Newton, de SilverFit Rephagia en de SilverFit Flow heeft de CE markering van een klasse I medisch hulpmiddel volgens de Europese norm 93/42/EEC. Een CE markering betekent dat een product voldoet aan alle Europese richtlijnen over veiligheid, gezondheid en milieu. Om hieraan te voldoen zijn er behandelplannen, een patiënt volgsysteem, gestandaardiseerde tests en de optie om prestaties terug te zien op video. Daarnaast werken we samen met verschillende onderzoeksinstellingen om aspecten van de oefeningen te valideren.

Literatuur

De Deugd, J., Willemse, J., & Rademaker, R. (2010). SilverFit virtual reality game as an evaluation tool for hip function. Poster presented at congress Kinesitherapie en Ergotherapie­ in de Geriatrie, Vrije Universiteit Brussel, Brussels, Belgium.